Oplatí sa jazdiť na elektrinu?

Uvažujete o tom, ako sa pohodlne prepraviť po meste či na výlet? Stále obľúbenejším dopravným prostriedkom a nie len na tieto účely sa stáva skúter. Okrem klasických skútrov na benzín sú k dispozícií aj elektrické skútre. Ako fungujú? Aké majú výhody a nevýhody? Oplatí sa?



40x lacnejšia prevádzka
ako auto

prevádzka elektrického skútra je dokonca až 40 x lacnejšia ako prevádzka osobného automobilu


12 x lacnejšia prevádzka
ako benzínový skúter

prevádzka elektrického skútra je dokonca až 12 x lacnejšia ako prevádzka benzínového skútra


100 km za 0,25 EUR

na prejazdenie 100 km vám postačí iba 0,25 Eur na spotrebovanú energiu


Minimálne náklady na servis
Náklady na servis sú extrémne nízke a údržba veľmi jednoduchá.


Nezávislosť na cene ropy
Už vás nemusí strašiť cena ropy. K nabitiu skútra potrebujete len 230V zásuvku.


Výhody v doprave
Už žiadne čakanie v kolónach, zložité hľadanie miesta na parkovanie. Elektroskúter je slobodný dopravný prostriedok.

 

Už ste niekedy uviazli v dopravnej zápche v meste? Ak áno a akurát ste sa niekam ponáhľali, tak si určite spomeniete na to aké to bolo dlhé čakanie. V aute, alebo v autobuse je prakticky nemožné sa dostať z dopravnej zápchy. Možno, že ste cez okno zbadali ako okolo Vás šikovne prekľučkoval skúter. Skúter je ideálny dopravný prostriedok do mesta - pohodlne Vás odvezie kam potrebujete a bez problémov ho zaparkujete. Okrem skútrov jazdiacich na benzín sú na trhu stále populárnejšie skútre poháňané elektrinou. Na akom princípe tieto skútre pracujú? Sú výhodnejšie ako benzínové?

Spaľovací motor má pri výrobe kinetickej energie účinnosť len 35% zatiaľ čo elektroskúter viac ako 90%.

Prevádzka elektroskútra nie je závislá na cene ropy, k jeho pohonu Vám stačí si nabiť akumulátor z bežnej 230V zásuvky. Podľa výpočtu vychádzajúceho z priemernej spotreby 15Wh na 1 km a pri priemernej cene 0,13 EUR / kWh Vás prevádzka skútra bude stáť 0,20-0,2 5€ na 100 km. Pri nabíjaní pri zvýhodnenom tarife (napr. nočný prúd) je to ešte výhodnejšie. V porovnaní s 4,60 EUR na 100 km, ktoré platia majitelia benzínových skútrov je to citeľný rozdiel.

Elektrické skútre majú nižšie náklady na tankovanie.

Elektrické skútre majú nižšie náklady na tankovanie Zakúpenie skútra nie je pre Váš rozpočet takou veľkou záťažou ako nákup auta. Obstarávacie náklady elektrických skútrov začínajú pri 1.780 EUR, pričom sa rovnako ako u iných dopravných prostriedkov dopláca hlavne za jazdný komfort. Špeciálne v kategórii elektrický skúter sú obstarávacie náklady porovnateľné s kategóriou benzínových skútrov, pritom náklady na "tankovanie" sú 12x lacnejšie!!! A nehovoriac o zanedbateľných nákladoch na servis a údržbu.

Elektrické skútre majú ľahkú modernú konštrukciu pre nenáročnú prevádzku (väčšinou sú dvojmiestne s povolenou záťažou do 150 kg) a napriek tomu dosahujú dobrých dojazdov. Sú upravené k prevádzke vo všetkých krajinách Európskej únie. K vedeniu menšieho elektrického skútra Vám postačí vodičské oprávnenie kategórie AM. So skupinou AM, ktorá je súčasťou skupiny B (osobný automobil) je povolené viesť motocykel s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 45 kmh ( objem 50ccm). Výhodou je, že elektrický skúter nepodlieha emisným kontrolám a pri "tankovaní" z domácej 230V zásuvky neplatíte spotrebnú daň za uhľovodíkové palivá.

Tichá prevádzka a žiadne emisie

Vedenie elektroskútra je jednoduché, len otočte kľúčikom a pridajte "plyn". Prevádzka skútra je tichá a bez emisií. Priemerná rýchlosť je 40-45 kmh, maximálna 50-70 kmh. Elektroskútre môžete využívať aj v zime. Nízke teploty nemajú vplyv na prácu elektromotora. Ani jazda v daždi mu neškodí, čo mu neprospieva sú extrémne kopce, bežné stúpania do 20% mu nevadia.

Základ elektroskútra je: Motor, riadiaca jednotka a akumulátor

Základ elektroskútra je: Motor, riadiaca jednotka a akumulátor Elektrický motor: dosahuje až o 200% vyššiu účinnosť ako bežný spaľovací motor. Pri spaľovacom motore 35% energie je premenené na pohyb zbytok na teplo. Elektromotor má vďaka minimálnej tvorbe odpadového tepla efektivitu prevyšujúcu 90%. Je zabudovaný do zadného kolesa a výkon ním vytváraný je priamo prenášaný na vozovku. Vzhľadom na jednoduchú konštrukciu, minimum pohyblivých častí, nepotrebuje žiadnu údržbu a jeho životnosť je 100 000 km.

Pohonný systém elektroskútra riadi riadiaca jednotka, ktorá budí a časuje všetky cykly v závislosti presnej polohy motora a jeho otáčok. Tým je dosiahnutý maximálny výkon a zároveň aj hospodárnosť prevádzky.

Jadrom elektrického skútra je AKUMULÁTOR, nie je problém namontovať najmodernejší typ akumulátorov (LiFePO4) aj do skútrov AKUMOTO, ktoré boli pôvodne osadené kremíkovými akumulátormi. LiFePo batérie nemajú pamäťový efekt, preto ich môžeme dobíjať pravidelne, kľudne aj niekoľko krát za deň po každej jazde. Priebežným dobíjaním je možné zvýšiť životnosť batérie. Moderné akumulátory tak majú životnosť až 2000 nabíjacích cyklov, alebo 7 rokov, čo sa rovná cca 60000 km.

Rekuperácia prináša ďalšie úspory

Pokiaľ chcete ušetriť časť nákladov spojených s nabíjaním batérie, môžete si v príplatkovej výbave objednať systém rekuperácie brzdnej sily. Rekuperácia, pri ktorej dochádza k dobíjaniu akumulátorov pri každom brzdení pozitívne vplýva na dojazd skútra, ako aj na životnosť akumulátorov. Jej najväčší prínos je pri jazde v hornatom teréne, alebo pri prerušovanej jazde v meste.

Mestský skúter má dojazd až 120 km

Mestský skúter má dojazd až 120 km Maximálny dojazd mestského elektrického skútra AKUMOTO je až 120 km pri optimálnych podmienkach (váha jazdca do 80 kg, max. rýchlosť 45kmh, stredná akcelerácia, a bežná vonkajšia teplota) a v závislosti na type použitého akumulátoru. Jazda mimo optimálnych podmienok dramaticky neskracuje maximálny dojazd. Po spotrebovaní väčšiny energie z akumulátorov (ukazovateľ vybitia akumulátorov v červenom poli) Vám zostáva cca 5-10 km dojazdu pri ekonomickom spôsobe jazdy.

Ako elektrický skúter funguje v praxi si môžete odskúšať na skúšobnej jazde - stačí si ju dohodnúť telefonicky, alebo prostredníctvom emailu. Elektropohon je síce starší ako spaľovací motor, ale doposiaľ sa nepresadil kvôli tomu, že používané batérie boli ťažké a nemali dostatočnú kapacitu. V súčasnosti sa darí kapacitu batérií zvyšovať a ich váhu znižovať, preto dochádza k rozvoju elektromobilov. V oblasti elektromobilov je dojazd súčasných vozidiel ešte za potrebami väčšiny užívateľov.

V oblasti elektroskútrov sa jedná o dopravný prostriedok na lokálnu prepravu a požiadavky na denný dojazd sú bez problémov splniteľné aj pri súčasných technológiách.

Autoservis Jakub s.r.o. Autorizovaný predajca elektrických skútrov AKUMOTO.

Predajňa Nitra
Cabajská 29, 949 01 Nitra, Tel.: 037 / 7777 677

Predajňa Bánovce nad Bebravou
Trenčianska cesta 1269/15, Bánovce n./Bebravou , Tel.: 038 / 76 000 00







autoservis jakub